3 Eylül 2010 Cuma

kıtır şeftali



bu aralar aldım gazı gidiyorum, bakalım nereye kadar :)

orjinal adı şeftalili crumble olmasına rağmen, cenk bey bunu şeftalili kıtır olarak türkçeleştirmiş, iyide yapmış, gerçekten de kıtır kıtır şeftali...

bu yaz ne zaman hem sulu hem sert, hem tatlı hem kokulu bir şeftali yesem aklıma kışın ebruyla şeftali aşermelerimiz geldi. :) kışın ortası, ve biz yaz gelsede şöööyle bir şeftali yesek, şeftalili tatlılar yapsak diye saatlerimizi konuşarak geçirmiştik bir gün. şimdi bu tatlıyı yapıyorum ama ebru yok. insanın canı yanmıyor değil...

bu tarifin sebebi bugün tatlı krizine girmem değil. annem yap falan da demedi. şeftalileri değerlendirmek gibi bir amacımda yoktu. ama bugün gençlik kollarındaki iftar sonrası toplantısına bir tatlılar kraliçesi olarak gitmeye karar verdim. dolayısıyla bu crumble yaptığım tek şey değil bugün.

tarif çok basit. ölçüler üstünde oynanabilir. bu tarifin tek sıkıntısı, pişerken bütün mutfağınıza tereyağ kokuları yayıyor olması. benim için harika ama tereyağ kokusu sevmeyenlerin denemesini tavsiye etmiyorum. birde öyle harika şeftali kokusu mükemmel bir şeftali lezzeti beklemeyin. çünküü şeftalilerin pişmekten canı çıkıyor, kokusu ve sertliği kayboluyor, tadı baki kalıyor sadece.

tarif Kate Zuckerman'ın "The Sweet Life: Desserts From Chanterelle" adlı kitabından uyarlanmıştır.

üst kıtırı için:

* 1+1/4 su bardağı un
* 1 su bardağı şeker
* 125 gr. tereyağ
* bir fiske tuz

un, şeker ve tuzu bir kapta karıştırıyoruz. tereyağını tavla zarı misali küp küp kesip bu karışımın içine atıyoruz. fazla mıncıklamayın tereyağın erimemesi, karışımın hamurlaşmaması gerekiyor, sonra kaşık yardımıyla biraz un karışımını tereyağına yedirdikten sonra hop mutfak robotuna alıp bütün unu içine alana kadar rondoluyoruz. ama yine dikkat karışım hamurlaşmasın. sonunda çıkartıp diğer kabımıza geri alıyoruz ve elimizle ufalayarak birleşen yerlerini dağıtıyoruz. iri kum tanecikleri gibi görünen bir karışım elde ediyoruz.



meyveli kısım:

* 4 büyük boy şeftali (6 küçük boy şeftaliye tekabül eder.)
* 1/2 su bardağı şeker
* 6-7 adet karanfil tohumu
* 2 su bardağı su

2 su bardağı suyu yayvan bir kapta kaynatıp, şeker ve karanfilleri ekler, şeker eriyene kadar karıştırırız. soyup çekirdeklerini çıkardığımız şeftalileri bu suyun içine yerleştirir ve 10 dk. kaynatırız. buzlu su hazırladığımız bir tepsinin içine oturtup ani soğuma sağlar ve şeftalilerimizi çıkartıp keser sonra tenceredeki karışıma tekrar koyar ve 15-20 dk da öyle bekleriz. ananemin söyleyişiyle "özleşmesi" için. şeker ve karanfil tadı bu sırada şeftalilerimize iyice siner.





sonra şeftalileri çıkartıp bir fırın tepsisinin altına yerleştiririz. üstüne de 2 kaşık karanfilli şekerli karışımdan gezdirip, unlu kısmı üstüne "serpiştiririz". üstüne bastırmak yada düzenli bir şekilde yerleştirmek değil tam olarak serpiştirme yapıyoruz. 190 derecede önceden ısıttığımız fırınımızda 35 dk. pişiririz. fırından çıktıktan sonra 20 dk. kadar dinlendirilip yenilmesi tavsiye olunuur. :))





4 yorum:

  1. Müthiş görünüyor eline sağlık aşko(:

    YanıtlaSil
  2. sağolasın yavrum, bayramda elimi öpmeye gel sana da yapam :D

    YanıtlaSil
  3. olmaz ben büyüğüm:) yokum gerçi bayramdan sonra sen gel (: sana özel konu açtım bakmamışsın bilem :(

    YanıtlaSil
  4. bilemedim ben onuuuuuuuuu :) sen olmasan ben ne yapardım... sana rağmen neden bu kadar hüzünlüyüm, ahhh bir de ben bilebilsem...

    YanıtlaSil